10/06/2021

4 wskaźniki efektywności kampanii PPC, które warto mierzyć w eCommerce

Utworzenie kampanii reklamowej PPC (Pay Per Click) nie jest wyjątkowo trudne. Sztuką natomiast jest taka jej optymalizacja, aby osiągać jak najlepsze wyniki jak najniższym kosztem. Doskonalenie kampanii wymaga od Ciebie dogłębnej analizy, wyciągania wniosków i wprowadzania odpowiednich zmian. No właśnie - jakie wskaźniki efektywności (KPI) kampanii PPC warto mierzyć w eCommerce, aby Twój sklep internetowy zbliżył się do sukcesu? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Paid traffic dla sklepu internetowego - zdefiniuj swoje cele

Zanim przystąpisz do stworzenia kampanii reklamowej dla swojego eCommerce, zastanów się, jaki jest jej realny cel. Świadomość marki? Rozpoznawalność? Edukacja rynku? Ponowne dotarcie do klienta, a może bezpośrednia sprzedaż nowym użytkownikom? 

Zdefiniowanie celów reklamowych (najlepiej zgodnie z lejkiem sprzedażowym), to punkt wyjścia do ostatecznego jej powodzenia. Cele pozwalają też na dobór odpowiednich KPI (Key Performance Indicators), które należy mierzyć i analizować w celu maksymalizacji skuteczności kampanii. Istnieją jednak takie wskaźniki, których istotność jest niepodważalna w zdecydowanej większości działań reklamowych PPC.

1) CTR - Click Through Rate

CTR to jeden z podstawowych wskaźników efektywności kampani reklamowych w internecie. Określa on relację pomiędzy osobami, które zobaczyły reklamę, a tymi, które w nią kliknęły. Wylicza się ją dzieląc ogólną liczbę kliknięć w reklamę przez całościową ilość jej wyświetleń. 

Użytkownik kliknie w Twój materiał reklamowy (niezależnie, czy jest to reklama w wyszukiwarce, czy w social media), jeśli będzie uważał go za interesujący i odpowiadający jego potrzebom lub oczekiwaniom. Chcąc poprawić wyniki CTR swoich reklam zwróć uwagę na kreację graficzną oraz tekstową, call to action, dobór grup docelowych i miejsc wyświetlenia reklamy

Czytaj dalej : E-commerce: jakie KPI? Czemu to służy?

2) Średni koszt kliknięcia (średni CPC)

Reklamy Twojego sklepu internetowego osiągają wysoki CTR? To świetnie, ale wskaźnika tego nie możesz traktować jako jedyny wyznacznik sukcesu. Cóż z tego, że użytkownicy chętnie klikają w Twoje przekazy promocyjne, jeśli koszt za kliknięcie (CPC - Cost Per Click) jest wysoki? 

Z tego właśnie względu należy mierzyć średni koszt za kliknięcie w reklamę. Wynik ten należy skorelować z ceną swoich produktów, marżą oraz średnim CPC dla branży, w której działasz. Może się bowiem okazać, że mimo dużego generowanego ruchu, reklama będzie zwyczajnie… nieopłacalna! 

Aby obniżyć stawkę CPC sprawdź, czy strona docelowa koresponduje z treścią reklamy (zasada adekwatności) i czy sam materiał reklamowy jest wysoko oceniany przez systemy. Zarówno Google, jak i Facebook informują o tym swoich reklamodawców.

3) Współczynnik konwersji 

Konwersje to słowo, które w eCommerce odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Nic w tym dziwnego, ponieważ określa ono nie tylko skuteczność wszystkich działań reklamowych, ale również jakość sklepu internetowego w perspektywie UX czy CX. 

Konwersja to nic innego jak realizacja przez użytkownika pożądanej akcji. W przypadku e-handlu konwersją określać będziemy najczęściej dokonanie przez użytkownika zakupu. Jeśli wskaźnik ten zestawimy z kampaniami PPC eCommerce, to uzyskamy informację na temat tego, ile zakupów naszemu sklepowi przyniosła dana kampania. 

Uwaga! Pamiętaj również o konwersjach wspomaganych, czyli takich, w których kontakt klienta z reklamą doprowadził do konwersji pośrednio, tzn. dane źródło wystąpiło na ścieżce zakupowej, ale nie poprzedzało bezpośrednio zakupu. 

4) ROAS (Revenue Over Ad Spend) i ROI (Revenue Over Investment) 

Oba wskaźniki są często mylone, a różnica między nimi jest radykalna.

ROAS to przychód z działań reklamowych, który oblicza się prostym równaniem - przychód z reklamy / koszt reklamy * 100%. Wyobraźmy sobie sytuację, w której kampania kosztowała Cię 30 zł, ale użytkownicy zakupili pod jej wpływem towary o wartości 300 zł. ROAS w takim wypadku to 300/30 * 100% = 1000%. Jest to wskaźnik czysto marketingowy. Do analizy biznesowej służy jednak nasz drugi KPI.

ROI to zwrot z całej inwestycji w kampanię, który wskazuje zysk netto dla przedsiębiorcy. 

ROI obliczamy wzorem - kwota zysku netto / koszt inwestycji * 100%. Przy obliczaniu ROI pod uwagę bierzemy realny zysk i pełen koszt inwestycji (łącznie np. z wynagrodzeniem agencji SEM). Wynik 100% oznacza, że kampania “wychodzi na zero”.

Wskaźniki efektywności kampanii PPC dla eCommerce - podsumowanie

Czy to wszystkie KPI, które należy mierzyć? Bynajmniej! Powyższe wskaźniki pozwolą Ci jednak na ogólną ocenę kampanii PPC. Jednocześnie, aby móc skutecznie analizować i optymalizować kampanie PPC, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. W przypadku eCommerce PrestaShop przydadzą Ci się bez wątpienia darmowe PrestaShop Facebook i PrestaShop Metrics. Powodzenia!


 

PrestaShop Metrics

PrestaShop Metrics

Oszczędzaj czas, analizuj w czasie rzeczywistym dane dotyczące Twojej firmy i twórz praktyczne plany optymalizacji sklepu bez opuszczania back office.

Co dwa tygodnie, nasz newsletter e-commerce na Twojej skrzynce

Wysyłając ten formularz, zgadzasz się na wykorzystanie przez PrestaShop S.A. wprowadzonych przez Ciebie danych do wysyłania newsletterów i ofert promocyjnych. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, klikając na link znajdujący się w otrzymywanych wiadomościach. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.